Tanulás elkerülésére szolgáló tevékenységek
Készítette: Németh Richárd Vilmos (FEIPNG)
Sok diák tapasztalja, hogy nem szereti, vagy nehéz neki a tanulás, ennek okai sokrétűek lehetnek.
Egyik ok, amikor a motiváció hiányzik. Például, ha nem látja, hogy mire jó neki az adott tananyag, vagy egyáltalán mi köze van a céljai megvalósításához. Ha nem látja azt, hogy mire lesz jó neki a tananyag, nehézkes meggyőzni a tanulás fontosságáról, mert nekünk általában magunktól nem jutna eszünkbe, ha valamit „csak azért” tanulunk, hogy a tudásunk sokrétűbb legyen.
Amikor a tananyag túl elméleti, vagy nincs kapcsolatban a valósággal, a valódi problémákkal, a munkával, akkor nem lelkesíti a tanulásra.
Emellett sok hallgató olyan sok merőben eltérő, a számára teljesen egymástól független tantárgyat tanul, ugyanis amikor nekiáll ezekből megtanulni valamit, néha háta közepére kívánja a tanulást, mert elveszíti magát a dolgok rengetegében, és nem tudja, hogy most éppen mi az, amihez először nyúlnia kellene.
Sokszor a tanulási módszereinkkel is hadilábon állunk, vagy nem is tudjuk, hogy hogyan is kéne tanulnunk a sok-sok tananyagot és akkor eleve gyötrés a tanulás. A legtöbb diáknak amúgy sincsenek tanulási technikái.
Egy másik fontos dolog, ami elveheti a kedvet a tanulástól, az az egyetem, az egyetemi légkör, hangulat, a tanárok. Az unalmas, egyoldalú előadások, a gyenge visszajelzések, valamint a túlzottan vizsgaközpontú értékelési rendszerek elidegenítő hatással lehetnek a hallgatókra. Ha a tanulás élménye nem ösztönző, hanem inkább stresszes vagy monoton, az csökkenti az érdeklődést.
Végül, pszichológiai tényezők is szerepet játszanak. A szorongás, az önbizalomhiány, vagy akár a korábbi kudarcélmények mind hozzájárulhatnak ahhoz, hogy valaki ne élvezze a tanulást. Sok hallgatónak nincs lehetősége arra, hogy a saját tempójában haladjon, és emiatt gyakran kudarcot él meg, még akkor is, ha amúgy érdeklődne a téma iránt.
Az itteni egyetemisták egy része alapvetően gyorsabb, mint az emberek többsége, egy részük pedig lassabban tud ugyanazon anyaggal haladni.
Összességében tehát a tanulás iránti érdektelenség mögött nem lustaság, vagy az áll, hogy nem olyan intelligens, hanem gyakran sokféle dolog összessége. Ha ezen tényezőket felismerjük és kezeljük, sokkal több hallgató találhatna örömet és értelmet a tanulásban.
- Telefonozás
- Alvás
- Sorozatnézés
- Bulizás